
Sähköinen asiointi
Kaikki rakentamisen luvat haetaan Lupapiste-palvelun kautta.
Puunkaatoilmoitus tehdään sähköisellä lomakkeella.
Tässä lyhyesti ohjeita sähköiseen luvan hakemiseen:
- Lupapiste.fi-palveluun rekisteröidytään ensimmäisellä kerralla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, jonka jälkeen luodaan salasanan seuraavia käyttökertoja varten. Mikäli sinulla ei ole sähköpostiosoitetta tai pankkitunnuksia, ota yhteyttä rakennusvalvontaan.
- Palvelussa valitaan ensin kiinteistö, jolle halutaan rakentaa ja sen jälkeen toimenpide, joka halutaan tehdä. Näitä voi vaihtaa/korjata myöhemmin, jos ei ole varma mitä pitäisi valita.
- Kaikkien kiinteistön omistajien on kirjauduttava hakemukselle tai hakijalla on oltava valtakirja muilta omistajilta. Jos hakijoita on useampi, yksi tekee ensin hakemuksen ja kutsuu sitten muut osapuoliksi luvalle eli jokaisen hakijan ei tarvitse tehdä erillistä hakemusta.
- Hankkeen suunnittelijoiden ja työnjohtajien on myös kirjauduttava hakemukselle.
- Kaikki suunnitelmat ja muut liitteet tallennetaan pdf- tai tietomallimuodossa.
- Lupapisteessä on keskustelu-ikkuna, jossa voi kysyä neuvoa rakennusvalvonnalta.
- Hakemuksen voi jättää tarvittaessa myös puutteellisena. Tietoja voi täydentää myöhemmin.
- Hakemus tulee näkyviin rakennusvalvontaan vasta kun se on jätetty tai keskustelu-ikkunaan on jätetty viranomaiselle viesti.
Rakennusvalvonta neuvoo ja opastaa kaikissa sähköiseen asiointiin liittyvissä kysymyksissä.