Siirry sisältöön
Keuruu - etusivu
Muuta tekstin kokoa
Muuta tekstin kokoa

Keuruun kaupunginhallitus on kokouksessaan 27.5.2019 päättänyt hyväksyä uuden Keuruun kaupungin logon. Logokilpailun voittaja on jyväskyläläinen Christine Lehto. Lehto toimii Harvian digimarkkinoijana.

Valittu uusi logo on jatkumo Keuruun viralliselle vaakunalle. Logon muoto kuvastaa aaltoa ja/tai veneen keulaa, punainen (punamulta) väri symboloi vanhan Keuruun aluetta ja historiaa. Logon kolme airoa symboloivat kunnan, asukkaiden ja yhteisöjen välistä yhteistyötä, jotka laittavat veneen jatkuvaan liikkeeseen yhdessä valittuun suuntaan.

Keuruun logo: punainen aalto, jonka sisällä valkoisella ylhäällä vene ja kolme airoa, alhaalla teksti Keuruu isoilla kirjaimilla   Keuruun logo: Punaisella teksti Keuruu isoilla kirjaimilla, tekstin yläpuolella musta vene, jossa kolme airoa   Keuruun logo: Mustalla teksti Keuruu isoilla kirjaimilla, tekstin yläpuolella musta vene, jossa kolme airoa

Christine Lehto:
- On todella mukavaa, että sain osallistua tällä tehtävällä kilpailuun. On hieno kunnia, että suunnittelemani logo valittiin ja sitä käytetään Keuruun kaupungin markkinoinnissa ja viestinnässä.

Kilpailun taustaa:
Keuruun kaupunki käynnisti lokakuussa 2018 kaikille avoimen Keuruun kaupungin tulevaa logoa koskevan suunnittelukilpailun. Kilpailun kautta haluttiin saada raikkaita ideoita, joista muokkautuisi ammattilaisten työpöydällä organisaation tärkeä tunnus. Kilpailun tuloksena saatiin lähes sata erilaista ehdotusta.

Keuruu sanan lisäksi logoon haluttiin sisällyttää myös kuvallinen symboli. Ehdotuksissa näkyivät paikallisuudesta kumpuavat ideat ja teemoina toistuivat vesistöt, metsät, himmelit, lapset ja kirkot. Koska logoa käytetään kaupungin markkinoinnissa ja viestinässä, sen tulee toimia sähköisessä ja painetussa viestinnässä. Lisäksi sen tulee toimia rintamerkkeinä ja muina pientuotteina, jonka vuoksi merkin kokoon ja skaalautuvuuteen haluttiin kiinnittää erityistä huomiota. Logo ei korvaa kaupungin virallista vaakunaa, vaan sen painopiste on ulkoisessa viestinnässä ja kaupunkimarkkinoinnissa.

Kilpailuehdotukset tuli toimittaa 15.11.2018 mennessä. Esiraati käsitteli ehdotukset valiten niistä 10 ehdotusta, jonka jälkeen kuntalaisilla oli suuntaa-antavana mahdollisuus vaikuttaa äänestämällä ehdotuksia Suur-Keuruun verkkosivuilla sekä Keuruun kaupunginkirjastossa. Äänestyksen jälkeen logoehdotukset käsiteltiin johtoryhmässä, joka valitsi kolme jatkovalmisteluun. Esiraati kehitti valittujen logojen ilmettä yhteistyössä mainostoimiston kanssa päätyen lopulta nyt esitettävään ulkoasuun.

Suunnittelukilpailun julkaisun yhteydessä voittajalle päätettiin luovuttaa 300 euron suuruinen lahjakortti hänen haluamaansa liikkeeseen.

Tiedustelut
Kaupunginjohtaja Hannu Mars, puh. 040 643 0655
Matkailusihteeri Leena Jaatinen, puh. 040 510 6699
Kilpailun voittaja Christine Lehto, puh. 040 180 1057

Jaa artikkeli Facebookissa