Ihminen valkoisessa asussa hyppäämässä ilmaan kädet ylhäällä

Keuruun varhaiskasvatuksen ja koulujen tavoitteellinen kulttuurikasvatussuunnitelma Kulttuuriportaat on päivitetty. Kulttuurikasvatussuunnitelman tavoitteena on tuoda taide ja kulttuuri osaksi keuruulaisten lasten ja nuorten arkea. Suunnitelma luo yhdenvertaiset mahdollisuudet tutustua kulttuuripalveluihin.

Kulttuuriportaiden sisältöjä rakennetaan yhteistyössä koulujen, päiväkotien, nuorisopalveluiden, kirjaston, Keuruun museon, kansalais- ja musiikkiopiston, kulttuurilaitosten, vapaan sivistystyön, järjestöjen ja paikkakunnan taiteilijoiden kanssa. Kulttuurikasvatussuunnitelma on ollut käynnissä Keuruun varhaiskasvatuksessa ja kouluissa vuodesta 2013 lähtien.

Kulttuuriportaiden tavoitteena on

• tuoda kulttuuri ja taiteet osaksi lapsen ja nuoren arkea.
• tarjota lapsille ja nuorille yhdenvertaiset mahdollisuudet tutustua ja osallistua oman kaupungin taide- ja kulttuuripalveluihin.
• opastaa hyviin käytöstapoihin kulttuuritilaisuuksissa.
• kasvattaa kulttuurin ymmärtämiseen ja arvostamiseen.
• tutustuttaa lapset ja nuoret eri kulttuureihin ja taiteen aloihin.
• luoda elinikäinen kulttuurisuhde kulttuuriportaiden avulla – lapsista kasvaa aktiivisia kulttuurinkäyttäjiä ja -tuottajia.
• tuoda kulttuurielämyksiä lasten ja nuorten arkeen, luovuuden, hyvinvoinnin ja terveyden tueksi.
• opettaa havainnoimaan, aistimaan, soveltamaan, ilmaisemaan, tunnistamaan ja tuottamaan kulttuuria.
• mahdollistaa alueellisen kulttuuritarjonnan hyödyntäminen koulujen ja päiväkotien omissa kulttuuritapahtumissa.

Monipuolisia kulttuurielämyksiä ja taiteen tekemistä

Kuluvan lukuvuoden aikana Kulttuuriportaiden ohjelma tuo Keuruun varhaiskasvatukseen ja alakouluille muun muassa Lastenteatteri Loihun juonellisen ja osallistavan Kytyset maailmankiertueella -konsertin ja MLL:n tuottaman Taikapetteri-esityksen.

Lapset pääsevät vierailemaan erilaisissa kulttuurikohteissa, kuten kotiseutu- ja Serlachius-museolla, elokuvissa Haapamäellä, kulttuuriperintökohteissa, konserteissa, teatteri- ja tanssiesityksissä ja työpajoissa.

Museon toiminta tulee tutuksi näyttelyvierailujen kautta. Kirjaston portailla tuetaan lukemisen ja kirjoittamisen taitoja, tarjotaan satutunteja sekä seikkaillaan kirjastossa. Opistojen portailla järjestetään soitinesittelyitä.

Lapsia kannustetaan myös taiteen tekemiseen. Lukuvuoden aikana lapset pääsevät osallistumaan ainakin valokuvaus-, maalaus- ja muskarityöpajoihin.

Kouluilla järjestetään myös eri teemaisia vierailukäyntejä ja luentoja.

Tutustu kulttuurikasvatussuunnitelmaan tarkemmin:

pdfKulttuuriportaat-suunnitelma 2024 (pdf)

Keuruu kuuluu maakunnan lasten- ja nuortenkulttuurin verkosto Kulttuuriaittaan (verkkosivulinkki), joka on Suomen lastenkulttuurikeskusten liiton (verkkosivulinkki) jäsen.

Virva Asp
Kulttuurisihteeri